Psychologie osobnosti
5.
Psychologie osobnosti a její postavení a význam
Oddělila se jako samostatná disciplína na počátku 20. století
Zakladatel G.W.Allport – v roce 1938 vydal knihu Psychologie osobnosti
Osobnost – odborná def.- duševní život člověka
Osobnost – laický termín – člověk něčím vyjímečný
Hlavní charakteristika osobnosti
- osobnost je organický celek
- nositelem této jednoty je vlastní já
- osobnost je seberegulující systém
- osobnost je psychofyzická jednota
- osobnost je syntézou vrozeného a získaného
- osobnost je souhrn sociálních vztahů
- každá osobnost je jedinečná
Činitelé utváření a vývoje osobnosti
Vývoj osobnosti:¨
Dítě se nerodí osobností, dítě se osobností stává:
- tzv. tělové já, od novorozeneckého období si dítě uvědomuje (ne)libost,
- tzv. sociální já, začíná kolem 2,5 – 3 let, začně o sobě hovořit jako „já“ (konec batolícího věku),
= takto o sobě dítě vytváří „sebeobraz“
- tzv. sebepojem, tzn. jedinec se začne nějakým způsobem sebepojímat/má vůči sobě nějaké hodnocení/sebehodnocení. == EGO, kt. má dvě roviny:
- reálná, za koho se jedinec považuje,
- ideální, čím bych chtěl být.
Sebepojetí, sebehodnocení – člověk si připisuje určité vlastnosti
- je to pojetí sebe sama, soud o sobě
- v psychologii EGO – má dvě roviny
- reálná rovina – za koho se jedinec považuje
- ideální rovina – čím by chtěl být, co by chtěl změnit
Struktura osobnosti
- vnitřní uspořádání osobnosti (jak ta sooba je uspořádána z vnitřku)
v psychologii je často tento pojem polemizován
Složení (podle M.Nakonečného)
- charakter
- temperament
- motivy
- schopnosti
Co můžeme u osobnosti zkoumat
- Dynamiku – proč raguje jak reaguje (temperament)
- Motivy – co jí k tomu vede
- Schopnosti – co umí neumí
- charakter
Charakter – je získaný , je to zhodnocení osobnosti
Charakter formují individuální zkušenosti jedince, těsně souvisí s temperamentem
Charakter podstatně formují individuální zkušenosti jedince. (V raném dětství a formování agresivní, citově labilní osobnosti. Týrané děti jsou také často násilníky a surovci vůči vlastním dětem)
Struktura charakteru
- vlastnosti vyjadřující vztah k sobě – statečnost, vytrvalost, sebekázeň
- vlastnosti vyjadřující vztah k druhým lidem (hostilní – neupřímní), (altruismus – vlídní, dobrosrdeční)
- vlastnosti vyjadřující vztah k činnosti – lenost, pracovitost
Klasifikace podle G. Jungové
Podle G. Jungové rozlišujeme typy:
- kontemplativní – hledání pravdy a tvořivosti,
- emotivní – vyzn. se …
- arcnakcké – spolehlivost, vřelost
- dynamické – pohotovostní k riziku
Jádro charakteru – vůle
Podle T. Tardy – klasifikační systém
1. aktivní vůle – iniciativa, energičnost, činorodost, rozhodnost
2. pasivní vůle – odolnost, vytrvalost, stálost, sebeovládání
3. reaktivní vůle – tvrdohlavost, svéhlavost, sklon k odporu, opozičnost
Jádro charakteru je i osobní morálka
Podle J.Piageta – rozlišujeme dva typy morálky
1. heteronomní – normy jsou převzaté (dítě jedná tak jak to po něm vyžaduje rodič) – dítě
2. autonomní – normy vnitřně přijaté (převzaté) – dospělý
Kohlberg – tvrdí, že existují tři stadia vývoje morálky
1. prekonvenční úroveň – ditě se řídí konkrétními následky --- neudělá to prot…
2. konvenční úroveň – velkou roli hraje očekávání dítěte, dítě se tak chová, protože za to něco očekává
3. postkonvenční úroveň zvnitřní
Temperament – typ citové aktivity člověka
- soubor vlastností osobnosti vztahující s k prožívání a stylu činnosti, způsob citové a volní vzrušivosti, raktivita a aktivity
- temperament je biologickým základem našeho citového života
Antická teorie:
Rozlišovali hlavní typy lidských povah v závislosti na tom, která tekutina v těle převládá (krev S, sliz F, žluč CH, černá žluč M)
- dělení podle Hippokrata, Golína:
- sangvinik (veselý, společenský, nezávislost, ovlivnitelný)
- flegmatik (kliďas, pomalý, spolehlivý, uzavřenost, nespolečenský, lenost)
- melancholik (smutná nálada, pomalý, vztahovačnost, oddanost, spolehlivost, dělá kompromisy, uzavřenost.)
Rozdělení dle I. P. Pavlova: dle nervové činnosti:
- slabý (melancholik) – snadno zranitelný = plachý, uzvřený, snadno se unaví
- silný nevyrovnaný (cholerik)
- vyrovnaný (flegmatik)
- silný vyrovnaný pohyblivý (sangvinik)
H. J. EYSENCK dělí temperamentové faktory:
a) obecná emocionalita (citlivost)
b) bipolární faktor: - extroverze (přístup k okolním podnětům)
- introverze (zaměření do sebe sama – vnitřně)
Konstituce a temperament E. Kretschmer – základní myšlenka vztah psychiatrické diagnózy a tělesného typu
- typ cyklotymní – u pykniků – má převážně dobrou náladu je společenský, citově přístupný, realistický přispůsobivý , má sklon k požitkářství
- typ schizoidní – u asteniků – jsou to lidé citově chladní, ale také nadšení se sklonem k romantice, houževnatí, zaměřeni sami na sebe, vůči společnosti uzavření, disciplinovaní
- typ viskózní – u atletiků – málo originální, vystupují klidně, rozvážně, solidně, mají chudé zájmy, netrpí nervozitou, jsou nekomplikovaní, pohybově i mentálně těžkopádní