Pohlaví a sexualita 2část
LIDSKÁ SEXUALITA
Podobně jako u rozdílů v chování obou pohlaví se i u typů sexuální aktivity jako takové vedou četné spory o podíl biologických a sociokulturních vlivů. V obou oblastech se setkáváme s tím, že se vědci pokoušejí vysvětlit lidské chování analogiemi z živočišné říše. Nejdříve se seznámíme s některými argumenty z oblasti biologie a s kritikou, kterou vyvolaly. Potom se pokusíme zhodnotit působení sociálních vlivů na sexuální chování, což nás přivede k tématu rozmanitých forem lidské sexuality.
Biologie a sexuální chování
Sexualita má nepochybně biologický základ, protože se mužské a ženské pohlavní orgány liší právě tak jako jejich prožitek orgasmu. Navíc zjevně existuje biologický imperativ, jenž nám velí rozmnožovat se, jinak by lidský druh vyhynul. Jak jsme viděli v kapitole 2, tvrdí někteří biologové, že i větší promiskuitu mužů ve srovnání se ženami lze vysvětlit evolučně. Muži jsou biologicky „naprogramováni", aby se pokusili oplodnit co největší počet žen, neboť tím získávají maximální šanci na reprodukci svých genů. Žena může být oplodněna pouze jediným mužem, takže takový biologický zájem nemá; namísto toho potřebuje stálého partnera, který by její genetický fond (děti) náležitě chránil. Na podporu tohoto argumentu se uvádí, že samci většiny druhů zvířat se rovněž vyznačují větší promiskuitou než samice.
Novější výzkumy však ukazují, že samicí „nevěra" je v živočišné říši častější a sexuální aktivita mnoha zvířat složitější, než jsme se dosud domnívali. Nedávno byla například zpochybněna známá teze, podle které si samice vybírá ke kopulaci toho samce, který přináší příslib nejhodnotnějšího genetického materiálu pro její potomstvo. Možná je volba partnera založena na tom, že bude lepším rodi-čem-ochráncem mláďat. Ani u zvířat nemusí být kopulace pouhým předáním spermií (Angierová, 1994).
Závěry, které z těchto výzkumů plynou pro lidskou sexualitu, vyznívají do značné míry spekulativně. Jak uvidíme, je naše sexuální chování natolik složité, že je nelze v celém rozsahu vysvětlit biologickými předpoklady.
Vliv sociálních faktorů na sexuální chování
Většina lidí ve všech společnostech je heterosexuálně zaměřena, tj. hledá citové vztahy a sexuální uspokojení u jedinců opačného pohlaví. Heterosexualita je v každé společnosti základem manželství a rodiny.
Kromě heterosexuálního styku se ovšem vyskytuje i mnoho jiných forem sexuálního chování. Judith Lorberová rozlišuje neméně než deset různých sexuálních identit: od heterosexuálního muže a ženy, přes homosexuálně orientované a bisexuály obou pohlaví až po mužské a ženské transvestity a transsexuály. Sexuální praktiky samy jsou ještě rozmanitější. Freud říkal, že lidé jsou „polymorfně perverzní". Chtěl tím říci, že lidé mají velkou škálu sexuálních zájmů a zálib, jimiž se často řídí i v takové společnosti, která to zakazuje. Freud zahájil své výzkumy na sklonku devatenáctého století, kdy převládala dost prudérní morálka; přesto však jeho pacienti uváděli velmi pozoruhodné sexuální anamnézy.
Muž či žena se může sexuálně stýkat buď jen s muži, nebo jen se ženami, nebo s oběma; s jediným partnerem anebo s několika současně. Každý může sexuálně žít úplně sám (masturbace) anebo se sexuální aktivity vzdát (celibát). Někteří lidé se sexuálně stýkají s transvestity nebo transsexuály, vzrušují se pornografií nebo erotickými pomůckami, praktikují sadomasochismus nebo mají pohlavní styk se zvířaty. Ve všech společnostech existují normy chování, které některé praktiky schvalují, zatímco jiné zavrhují nebo přímo odsuzují. Tyto normy však mohou být velmi rozdílné. Lze to doložit na příkladě homosexuality, kterou některé kultury v určitém kontextu tolerují nebo k ní přímo vybízejí. V antickém Řecku byla láska mužů k chlapcům idealizována jako nejvyšší forma sexuální lásky.
O skutečnosti, že většina sexuálních zvyklostí je spíše naučená než vrozená, svědčí mimo jiné i velké rozdíly mezi formami heterosexuálního chování přijímanými v různých kulturách. Nejsystematičtější přehled lidských sexuálních praktik vypracovali před několika desetiletími Clellan Ford a Frank Breach (1951), kteří vyhodnotili zprávy antropologů o více než dvou stovkách kultur. Našli přitom pozoruhodné rozdíly v tom, co je považováno za „normální" sexuální chování, i v normách sexuální přitažlivosti. V některých kulturách se například za žádoucí, ne-li přímo nezbytnou součást pohlavního styku považuje předehra, jež může trvat i několik hodin; v jiných prakticky žádná předehra neexistuje. Některé kultury se domnívají, že příliš častý pohlavní styk působí tělesnou slabost či nemoc. U Seni-angů v jižním Tichomoří vyzývají stařešinové vesnice mladší členy ke střídmosti v milování - a současně tvrdí, že osoba s bílými vlasy už může klidně souložit každou noc!
Normy sexuální přitažlivosti (sdílené ženami i muži) se ve většině kultur týkají spíše fyzického zjevu ženy než muže - i když v západní společnosti se tato situace pomalu mění, neboť ženy se stále více zapojují do činností probíhajících mimo domácnost. I měřítka ženské krásy však mohou být velice rozdílná: některé kultury obdivují štíhlou a útlou postavu, v jiných jsou za nejpřitažlivější považovány daleko bujnější tvary. Prsům je v některých společnostech připisován velký erotický význam, zatímco v jiných nejsou vůbec považovány za zdroj sexuálního vzrušení. Někde hraje velkou roli tvar obličeje, jinde tvar a barva očí nebo velikost a tvar nosu a rtů.
Sexualita v západní kultuře
Postoj západní společnosti k sexualitě se takřka po dvě tisíciletí utvářel především pod vlivem křesťanství. I když se u různých sekt a denominací setkáváme s velmi rozmanitými názory na místo sexuality v životě, převládá v křesťanství podezřívavý postoj k veškeré sexuální aktivitě. Podle mnoha křesťanů by měla být omezena na minimum nezbytné k plození dětí. V některých obdobích a na určitých místech vedl tento postoj k extrémně prudérnímu chování celé společnosti. Jindy naopak lidé na učení církve příliš nedbali nebo se proti němu bránili a hojně provozovali zakázané sexuální praktiky (například cizoložství). Jak už bylo řečeno v první kapitole, jen zřídka se objevoval názor, že by v manželství mohlo či mělo být dosaženo sexuálního uspokojení.
V devatenáctém století došlo k částečnému nahrazení náboženských představy o sexualitě představami lékařskými; ty však byly zpočátku právě tak rigidní jako názory církve. Někteří lékaři tvrdili, že jakákoli sexuální aktivita, která nesouvisí s rozmnožováním, vede k těžkému tělesnému postižení. Onanie měla údajně způsobovat slepotu, šílenství, srdeční choroby a mnoho dalších neduhů; orální sex byl vydáván za příčinu rakoviny. Ve viktoriánské éře převládalo sexuální pokrytectví. Podle viktoriánských konvencí neměla mít ctnostná žena o sex vůbec zájem; sexuální choutky svého manžela měla přijímat pouze jako povinnost. V rostoucích městech se však šířila prostituce, často v podstatě tolerovaná, a „lehké" ženy byly vnímány jako bytosti úplně jiné kategorie než spořádané manželky.
Mnozí muži viktoránské éry, kteří vystupovali jako řádní a ukáznění občané, oddaní svým manželkám, však pravidelně navštěvovali prostitutky nebo si vydržovali milenky. Společnost se k takovému jednání u mužů stavěla blahosklonně, zatímco u „slušné" ženy byl milenecký poměr skandálem a „lepší společnost" se jí stranila. Toto dvojí měřítko pro muže a ženy přetrvávalo dlouho a jeho pozůstatky dodnes nezmizely.
V současnosti existují tradiční postoje tohoto typu zároveň s daleko liberálnějšími postoji k sexualitě, které se rozvinuly především v šedesátých letech. Zvláště lidé ovlivnění křesťanským učením bývají dosud přesvědčeni o nevhodnosti předmanželských zkušeností a obvykle neschvalují žádnou formu sexuálního chování kromě pohlavního styku v rámci manželství. I oni však dnes daleko více uznávají sexuální uspokojení za žádoucí a významnou součást manželského vztahu. Jiní naopak předmanželský pohlavní styk připouštějí nebo přímo schvalují a mají tolerantní postoj také k odlišným sexuálním praktikám.
Je nesporné, že ve většině západních zemí převládly v posledních třech desetiletích tolerantnější názory na sex. Ve filmech a v divadle můžeme vidět scény, jež by byly v minulosti naprosto nepřijatelné; pornografie se stala volně dostupnou pro většinu dospělých, kteří o ni projeví zájem.
Sexuální chování: Kinseyho studie
Zabýváme-li se minulostí, můžeme s daleko větší jistotou hovořit o veřejně deklarovaném postoji společnosti k sexualitě než o tom, jak si lidé v soukromí počínali, neboť ze samotné povahy sexuální praxe vyplývá, že obvykle není dokumentována. První rozsáhlejší výzkumy sexuálního chování zahájil až ve 40. a 50. letech tohoto století Alfred Kinsey ve Spojených státech. Řada náboženských organizací stavěla Kinseyho a jeho spolupracovníky na pranýř a noviny i Kongres odsoudily jeho práci jako nemravnou. Přesto vytrval a podařilo se mu nakonec získat sexuální „anamnézy" 18 tisíc lidí, představujících poměrně reprezentativní vzorek americké bělošské populace (Kinsey et al., 1948,1953).
Kinseyho výsledky většinu lidí překvapily a mnohé dokonce šokovaly, neboť odhalily velký rozdíl mezi tehdy převládajícími normami sexuálního chování a skutečným jednáním lidí. Kinsey zjistil, že téměř 70 procent mužů v životě navštívilo prostitutku a 84 procent mělo předmanželské sexuální zkušenosti. V souladu s dvojím měřítkem té doby však 40 procent z těchto mužů soudilo, že by žena měla vstoupit do manželství jako panna. Více než 90 procent mužů někdy provozovalo masturbaci a téměř 60 procent mělo zkušenost s nějakou formou orálního sexuálního styku. Mezi ženami mělo předmanželský pohlavní styk 50 procent, byť většinou se svým budoucím manželem; asi 60 procent uvádělo masturbaci a stejné procento mělo zkušenost s orogenitálním stykem.
Tyto statistiky přesvědčivě dokládají, jaký rozpor může být mezi veřejně přijímanými postoji a skutečným lidským jednáním. Právě v Kinseyho době, těsně po druhé světové válce, však zřejmě byla tato propast zvlášť velká. Určitá sexuální liberalizace totiž začala už dříve, ve 20. letech, kdy se mnozí mladí lidé cítili oproštěni od přísných mravních pravidel, jimiž se řídily předchozí generace. Sexuální chování se nejspíš už tehdy výrazně změnilo, ale na veřejnosti se - na rozdíl od dneška - o otázkách spojených se sexualitou otevřeně nemluvilo. Kdo provozoval sexuální aktivity, které společnost dosud ostře odmítala, činil tak v tajnosti a nebyl si přitom vědom toho, nakolik jsou podobné praktiky v populaci rozšířeny. V per-misivnějším období 60. let se pak otevřeně deklarované postoje dostaly do většího souladu se skutečným sexuálním chováním.
Sexuální chování po Kinseym
Na sexuálním liberalismu šedesátých let se podílely také jiné faktory. Společenská hnutí namířená proti existujícímu řádu věcí, spojená s kulturním undergroundem nebo se životním stylem hippies, vystoupila také proti existujícím sexuálním normám. Mnohé z těchto skupin hlásaly .sexuální svobodu a vynález antikoncepční pilulky pro ženy zase umožnil oddělit sexuální uspokojení od plození dětí. Kromě toho začala ženská hnutí usilovat o větší nezávislost na mužských hodnotových měřítkách v oblasti sexuality, zavrhovat „dvojí měřítko" pro muže a ženy a zdůrazňovat potřebu většího sexuálního uspokojení žen. Donedávna se dalo jen stěží přesně odhadnout, nakolik se sexuální chování od
poválečných let skutečně změnilo. Na konci 80. let vyzpovídala Lilian Rubínová tisíc Američanů ve věku od 13 do 48 let, aby zjistila, jaké změny v sexuálním chování a postojích vlastně za poslední tři desetiletí nastaly. Výsledky jejího průzkumu ukazují, že v daném období skutečně došlo k významnému posunu v několika směrech. Sexuální aktivita dnes obvykle začíná v mladším věku, než tomu bylo u předchozích generací; navíc zkoušejí mladiství právě tak rozmanité sexuální praktiky jako dospělí. Dvojí měřítko pro muže a ženy stále ještě existuje, ale neuplatňuje se tak výrazně jako kdysi. Jednou z nejvýznamnějších změn je to, že ženy dnes očekávají od svých vztahů sexuální uspokojení a aktivně o ně usilují. Nechtějí tedy pouze dávat, ale i přijímat, což má podle Rubínové významný vliv na obě pohlaví.
Ženy jsou dnes po sexuální stránce svobodnější než dříve, což většině mužů vyhovuje. Je to však spojeno i s nebývalou asertivitou, kterou mnozí z nich těžko snášejí. Muži, s nimiž hovořila Lilian Rubínová, často tvrdili, že si připadají „příliš slabí", báli se, že „vždycky udělají všechno špatně", a tvrdili, že „dnešní ženské prostě nelze uspokojit" (Rubínová, 1990, str. 133).
Že si muži připadají příliš slabí? Jak je to možné? Vždyť moderní společnost zůstává výrazně patriarchální (jak uvidíme v kapitole 12, v níž budeme hovořit o práci). Muži mají ve většině oblastí převahu a také násilí mužů vůči ženám je daleko častější než násilí ze strany žen. Jak říkají mnohé feministky, směřuje toto násilí často k tomu, aby byly ženy ovládány a udržovány v podřízeném postavení. Řada autorů však začíná tvrdit, že tradiční pojetí „mužnosti" je také velkým břemenem. Mnohé projevy mužské sexuality pramení z nutkavé potřeby si tuto tradiční mužnost dokázat a nepřinášejí skutečné uspokojení. Kdyby muži přestali používat sexualitu jako prostředek k ovládání žen, měli by z toho prospěch i oni sami.
Nová věrnost?
V roce 1994 publikoval tým amerických výzkumníků nejrozsáhlejší průzkum sexuálního chování od doby Kinseyho pod názvem Sociální organizace sexuality: sexuální praktiky ve Spojených státech. Výsledky byly opět překvapující, neboť svědčily o značném sexuálním konzervatismu Američanů. 83 procenta respondentů měla v předchozím roce jen jediného (nebo žádného) partnera; u osob žijících v manželství to bylo dokonce 96 procent. Pozoruhodně vysoká byla i celoživotní věrnost manželskému partnerovi: pouze 10 procent žen a necelých 25 procent mužů přiznalo, že se někdy dopustili nevěry. Podle této studie mají Američané v průměru jen tři sexuální partnery za život. Kromě těchto konzervativních rysů zaznamenala studie i některé výrazné změny, především vzrůst předmanželských sexuálních zkušeností, zejména u žen. Sexuální zkušenosti před vstupem do manželství má dnes již více než 95 procent Američanů (Laumann et al., 1994).
Průzkumy sexuálního chování narážejí na řadu úskalí. Nevíme, do jaké míry říkají respondenti o svém sexuálním životě pravdu. Podle Sociální organizace sexuality by se mohlo zdát, že dnešní Američané vedou daleko usedlejší sexuální život, než tomu hylo v poválečných letech. Nelze vyloučit, že sama Kinseyho zpráva byla nepřesná. Lze také říci, že lidé v současnosti omezují svou sexuální aktivitu pod vlivem obav z AIDS, anebo že je poměrně konzervativní politické klima naší doby vede k tomu, aby případné sexuální výstřelky tajili. Existuje celá řada možných vysvětlení.
O hodnověrnosti průzkumů sexuálního chování se vedou intenzívní spory (Le-wontin, 1995). Jejich kritikové tvrdí, že tyto výsledky prostě nejsou spolehlivé; opírají se přitom zejména o odpovědi získané od starších respondentů. Sociální organizace sexuality totiž uvádí, že 45 procent mužů ve věku 80 až 85 let má sexuální styk se svými partnerkami. Podle kritických ohlasů je tento údaj tak zjevně nepravdivý, že zpochybňuje celou studii. Autoři studie však označují představu, že staří lidé nemají žádný sexuální život, za otřepané klišé. Při obhajobě svých výsledků se odvolávají na gerontologické výzkumy, podle nichž až 74 procent starších lidí, kteří nežijí v domovech důchodců, zůstává sexuálně aktivních. Jedna studie dokonce zjistila, že i muži po devadesátce se nadále zajímají o sex.
Homosexualita
Homosexualita existuje ve všech kulturách. Představa „homosexuálního jedince", který se svým sexuálním založením zřetelně odlišuje od většiny populace, však vznikla v poměrně nedávné minulosti. Michel Foucault (1978) dospěl k závěru, že až do 18. století prakticky neexistovala. Sodomie jako taková (tj. anální styk) byla církevními autoritami i zákony považována za zločin; v Anglii a řadě jiných zemí byla trestána smrtí. Nebyla však definována jako specificky homosexuální provinění - mohlo jít nejen o sodomii mezi dvěma muži, ale také o anální styk mezi mužem a ženou, anebo sexuální kontakt mezi mužem a zvířetem. Teprve od šedesátých let 19. století, kdy byl zaveden pojem „homosexualita", byli homosexuálové stále více považováni za zvláštní typ lidí, postižených určitou sexuální úchylkou (Weeks, 1986). Pojem „lesbické" lásky se objevil o něco později.
Trest smrti za „nepřirozený styk" byl ve Spojených státech zrušen hned po získání nezávislosti a v Evropě na přelomu osmnáctého a devatenáctého století. Ještě před několika desetiletími však byl homosexuální styk v Británii - stejně jako téměř ve všech ostatních západních zemích - považován za trestný čin. Tato skutečnost zčásti vysvětluje, proč u mnoha lidí přetrvávají nepřátelské postoje vůči homosexuálům, přestože se už neopírají o zákonná ustanovení.
Homosexualita v mimoevropských kulturách
V mnoha kulturách odlišných od západní je homosexualita tolerována nebo dokonce podporována, byť většinou jen u určitých skupin populace. Například u Bataků na severu Sumatry jsou homosexuální vztahy povoleny mladým mužům před sňatkem. Po vstupu do puberty se stěhují od svých rodičů do společných obydlí,v nichž přespává asi dvanáct až patnáct stejně starých nebo starších chlapců. Vytvářejí se mezi nimi dvojice a starší zasvěcují mladší do homosexuálních praktik. Po sňatku většina z nich (ale ne všichni) homosexuálních aktivit zanechává (Money, Ehrhardtová, 1972).
Podobně tolerují homosexualitu i obyvatelé East Bay v tichomořské Melanésii, u nichž je však rovněž omezena na muže. Mladí chlapci žijí před sňatkem v „mužském domě" a provozují vzájemnou masturbaci a anální styk. Kromě toho však existují i homosexuální vztahy mezi staršími muži a mladými chlapci, kteří jsou často příliš mladí na to, aby mohli žít v „mužském domě". Všechny typy homosexuálních vztahů jsou považovány za zcela přijatelné a otevřeně se o nich mluví. Nejeden ženatý muž je bisexuální a stýká se s mladšími chlapci, ale přitom žije aktivním sexuálním životem se svou ženou. V této kultuře - podobně jako v mnoha jiných - se však zřejmě vůbec nevyskytuje výlučná homosexualita bez zájmu o heterosexuální vztahy (Davenport, 1965, viz též Shepherd, 1987).
Homosexualita v západní kultuře
Klasická studie Kennetha Plummera rozlišila čtyři typy homosexuality, které se vyskytují v moderní západní kultuře. Jako nezávaznou formu označuje přechodné homoerotické projevy, které nemají určující vliv na celkový charakter sexuálního života jedince. Do této kategorie patří „zamilování se" do spolužáka nebo vzájemná masturbace v pubertě.
S homosexualitou situační se setkáváme v určitých prostředích, v nichž k homosexuálním stykům pravidelně dochází, přestože jim jedinec nedává přednost. Chování tohoto typu se často vyskytuje v situacích, kdy je omezena svoboda pohybu a muži jsou nuceni žít bez žen, například ve vězení nebo v kasárnách. Je považována spíše za náhražku heterosexuálních styků než za preferovanou formu sexuální aktivity.
O personalizované homosexualitě hovoříme u jedinců, kteří jsou orientováni na osoby stejného pohlaví, ale zůstávají izolováni od skupin, které se k této orientaci hlásí. Jejich homosexualita zůstává utajena, skryta před přáteli a spolupracovníky.
Čtvrtý typ představuje homosexualita jako způsob života u jedinců, kteří se k ní veřejně přihlásili a nacházejí smysl ve sdružování s jinými osobami podobného sexuálního založení. Tito lidé patří obvykle k homosexuálním subkulturám, jež se vyznačují svébytným životním stylem (Plummer, 1975).
Počet osob (mužů i žen), jež mají homosexuální zkušenosti nebo pocity, je daleko větší než počet osob žijících otevřeně homosexuálním životem. První poznatky o pravděpodobném rozsahu homosexuality v západních kulturách přinesl až výzkum Alfreda Kinseyho. Podle jeho zjištění lze jen polovinu amerických mužů považovat na základě jejich sexuální aktivity a sklonů po skončení puberty za „výlučně heterosexuální". V Kinseyho vzorku mužské populace mělo osm procent po dobu tří a více let výlučně homosexuální vztahy a u dalších deseti procent byly víceméně rovnoměrně zastoupeny styky hbmo- i heterosexuální. Nejpřekvapivějším zjištěním byla skutečnost, že 37 procent mužů mělo alespoň jednu homosexuální zkušenost provázenou orgasmem. Dalších 13 procent pocítilo homoerotické sklony, které však nerealizovali.
U žen nalezl Kinsey se svým týmem nižší výskyt homosexuality. Jen asi dvě procenta žen byla orientována výlučně na stejné pohlaví; 13 procent uvádělo homosexuální zkušenost a dalších 15 připouštělo nerealizované homoerotické tužby.
Pro Kinseyho a jeho spolupracovníky byly tyto údaje o výskytu homosexuality velkým překvapením, takže si své výsledky pokusili ověřit několika různými metodami. Dospěli však ke stejným závěrům (Kinsey et al., 1948,1953). Výsledky studie Sociální organizace sexuality z roku 1994 však tyto poznatky zpochybňují: namísto 37 procent zjistili tito autoři homosexuální zkušenost na úrovni orgasmu jen u devíti procent mužů; pouze osm procent mužů uvádělo nerealizované homosexuální touhy a dokonce jen tři procenta přiznávala, že měli v právě uplynulém roce styk s mužským partnerem. Autoři ovšem připouštějí, že přetrvávající stigma spojené s homosexualitou pravděpodobně vedlo k podhodnocení jejího skutečného výskytu. Kritika si navíc všimla toho, že náhodný vzorek v této studii nevzal v úvahu koncentraci homosexuálů ve velkých městech, kde pravděpodobně představují asi 10 procent celkové populace.
Postoje vůči homosexualitě
Netolerantní postoje vůči homosexualitě byly v minulosti natolik výrazné, že teprve nedávno zmizely některé mýty, jimiž bylo toto téma dlouho obestřeno. Homosexualita není choroba a nemá přímou souvislost s žádnou formou psychické poruchy. Navzdory některým populárním stereotypům není pravda, že homosexuální muži vykonávají jen určitá specifická povolání (kadeřníci, tanečníci, umělci). Většina homosexuálů nejsou transvestité; mezi transvestity převažují heterosexuálně založení muži.
Některé názory a typy chování homosexuálních mužů lze považovat za reakci na obvyklé ztotožňování mužnosti se silou - což může být jednou z příčin toho, že je heterosexuální populace vnímá jako hrozbu. Homosexuálové se snaží vzepřít běžnému stereotypu zženštilého muže, a to dvěma způsoby. Jedním z nich je rozvíjení zženštilosti do extrémů, které toto klišé parodují. Druhou možnost představuje „chlapácká" stylizace, jež však také neodpovídá konvenční představě o mužnosti. Tím, že se oblékají jako kovbojové, ji totiž opět přehánějí a parodují (Bertelson, 1986).
Vývoj chování homosexuálů lze jen obtížně hodnotit, protože až do vzniku samostatných homosexuálních komunit nebylo téměř vůbec zkoumáno. Dnes tyto subkultury ve velkých městech mají své kluby a bary, kde se setkávají výlučně homosexuálové. Střídání partnerů je sice běžné, ale většina těch, kdo se veřejně přihlásili ke své homosexualitě, žije v dlouhotrvajících partnerských vztazích.
V jistém smyslu se dnes homosexualita „normalizuje", neboť se stává společensky přijatelnější. V 70. a 80. letech se vnímání homosexuality ze strany veřejnosti poněkud změnilo, na čemž se podílel především mediální úspěch androgynních populárních hvězd typu Davida Bowieho a Boye George. Skandinávské země (Dánsko, Norsko a Švédsko) dnes umožňují homosexuálům uzavřít registrované partnerství, v němž získávají většinu manželských práv. Homosexuální partnerské dvojice mohou být registrovány také v některých městech a oblastech Francie, Nizozemí a Belgie. Na Havaji si lze uzavření manželství vymoci soudní cestou.
Homosexuální aktivisté stále více usilují o plnou legalizaci manželství mezi partnery stejného pohlaví. Proč k tomu dochází právě v období, kdy se zdá, že pro heterosexuální dvojice ztrácí manželství na přitažlivosti? Jejich důvody jsou pochopitelné: chtějí mít stejný status, práva a povinnosti jako kdokoli jiný. Manželství dnes znamená především citový závazek, ale má i svou právní stránku. Dává partnerům právo rozhodovat o léčbě druhého v kritických situacích, právo na dědictví, podíl na důchodu a další ekonomické výhody. Právně nezávazné „obřady", které si dnes získávají oblibu mezi homosexuály i heterosexuály ve Spojených státech, nejsou s takovými právy a povinnostmi spojeny. A to je koneckonců důvod, proč mnohé heterosexuální dvojice sňatek buď odkládají na pozdější dobu, anebo jej úplně zavrhují. Odpůrci homosexuálních sňatků tuto myšlenku odsuzují jako lehkovážnou nebo nepřirozenou. Tvrdí o nich, že dávají legitimitu určité sexuální orientaci, kterou by stát měl spíše omezovat. V postoji veřejnosti k homosexuálům ostatně nedošlo k tak zásadnímu obratu, jak se často uvádí; všeobecnou toleranci vůči nim by bylo chybou přeceňovat. Ve Velké Británii se například ještě v roce 1985 vyslovilo 59 procent osob dotázaných v průzkumu veřejného mínění, že homosexuální vztahy jsou „vždy špatné" a pouze 13 procent uvedlo, že na nich „není nic špatného". Ve Spojených státech existují nátlakové skupiny, které si kladou za cíl homosexuály „napravit": donutit je, aby vstoupili do sňatků s osobami opačného pohlaví. Mnozí lidé dosud považují homosexualitu za zvrácenost a jsou zuřivými odpůrci všeho, co by ji mohlo učinit součástí „normálního" života.
Většina homosexuálů však prostě chce být považována za obyčejné lidi. Poukazují na to, že i oni potřebují ekonomickou a citovou jistotu právě tak jako kdokoli jiný. Andrew Sullivan, katolík a homosexuál, uvádí ve své knize Skoro normální (Virtually Normál, 1995) řadu přesvědčivých argumentů pro existenci homosexuálního manželství. Dlouho se trápil nad tím, jak spojit náboženské přesvědčení se svou sexuální orientací. Považuje homosexualitu za něco, co je alespoň částečně biologicky podmíněno a není jen otázkou volby. Žádat po někom, aby se vzdal homosexuality, proto znamená žádat, aby se vzdal naděje milovat a být milován někým jiným. Jako křesťan by ovšem měl mít právo naplnit svou lásku v manželství. Je proto nutné homosexuální manželství legalizovat, jinak zůstanou homosexuálové znevýhodněnou a nespokojenou menšinou.
Ženská homosexualita
Ženské homosexualitě je obvykle věnována menší pozornost než mužské a o skupinách lesbických aktivistek se leckdy soudí, že mají stejné zájmy jako organizace jejich mužských protějšků. Ve skutečnosti sice lesbické ženy a homosexuální muži úzce spolupracují, ale objevují se mezi nimi také rozdíly - především tam, kde se lesbičky účastní feministického hnutí. Komunity lesbických žen (nejsou-li součástí ženského hnutí) bývají méně organizované než mužské subkultury a nezávazné sexuální vztahy se v nich vyskytují méně často. Teprve nyní se začíná podrobně zkoumat jejich specifický životní styl a zkušenosti, které prožívají.
Lesbické dvojice mají často děti, ať už je získávají ze vztahu s mužem, anebo umělým oplodněním; mají však problémy se svěřováním dětí do vlastní péče. Ve Velké Británii a Spojených státech rozhoduje soud před svěřením dětí do péče matky o tom, není-li její lesbická orientace překážkou vykonávání rodičovských povinností. V několika soudních přích na konci 70. a v 80. letech bylo sice dosaženo verdiktu, že lesbická orientace matky nemá žádný vliv na rozhodnutí o svěření dítěte do její péče, ale v praxi tuto zásadu přijalo jen několik amerických států (Rights of Women Lesbian Custody Group, 1986).
Veřejné přihlášení se k homosexuální orientaci („coming out") zůstává pro mnohé jedince obtížným procesem. Musejí své tajemství sdělit rodičům, jiným příbuzným a přátelům nebo dětem, pokud nějaké mají. Na druhé straně však tato zkušenost může být i podnětná. Svědectví o tom přináší Loralee MacPikeová ve své knize Chtěla jsem ti něco říci (There's Something Fve Been Meaning to Telí You) souboru výpovědí žen i mužů, kteří se rozhodli otevřeně přihlásit ke své homosexuální orientaci. O své vlastní zkušenosti píše:
„Podobně jako mnoho jiných jsem měla ohromnou radost ze své nové identity a nově pojatého života. Ani moje partnerka, ani já jsme nikdy předtím nezažily lesbický vztah, takže jsme si do něj nepřinášely společenské kontakty a přátelství, jež patří k životu v komunitě ,gayů'; přesto jsme se však začaly pomalu sbližovat s ostatními, které nám tak či onak vycházely vstříc... Bylo to pro mne velké štěstí... nikdy bych si nedokázala představit, že mi to tolik dá a tak mě to obohatí" (MacPi-keová, 1989, str. 244-45).
Prostituce
Prostituci lze definovat jako poskytování sexuálních služeb za úplatu. Obvykle ji provozují ženy, byť se v určitých oblastech poměrně hojně vyskytuje i prostituce mužská. Mezi prostitucí a postavením vydržované ženy, která je svému „patronovi" sexuálně přístupná hlavně z důvodu hmotného zajištění, nelze vést přesnou dělicí čáru. Hlavní rozdíl mezi nimi spočívá v tom, že prostitutka prodává svou sexuální přístupnost většímu počtu kupujících. Slovo „prostitutka" se začalo běžně používat na konci 18. století. Ve starověku a středověku byly ženy poskytující sexuální služby za hmotnou odměnu většinou kurtizánami, konkubínami (vydržovanými milenkami) či otrokyněmi. Kurtizány a konkubíny přitom v tradiční společnosti často zaujímaly vysoké postavení.
Klíčovým aspektem novodobé prostituce je skutečnost, že se ženy a jejich klienti obvykle navzájem neznají. Muži se sice mohou stát „stálými zákazníky", ale vztah sám od počátku nevychází z osobní známosti. V tradičních společnostech tomu u většiny forem poskytování sexuálních služeb za odměnu bylo jinak. Moderní prostituce je přímo spojena s rozpadem malých komunit, se vznikem rozsáhlých neosobních městských aglomerací a s komercializací společenských vztahů. V malých tradičních komunitách podléhaly sexuální vztahy určité kontrole už proto, že se nedaly utajit, zatímco v nově se rozvíjejících městských aglomeracích se mohou snáze vytvářet společenské kontakty anonymnější povahy.
Prostituce dnes
V západních zemích dnes prostitutky podobně jako v minulosti pocházejí především z nižších společenských vrstev, ale ocitá se mezi nimi i nezanedbatelný počet žen pocházejících ze střední třídy. Má na tom podíl nárůst rozvodů - některé ženy řeší problémy spojené se svým náhlým zchudnutím prostitucí. Kromě toho, jak konstatovala Ruth Rosenová ve Spojených státech, se nechávají v masážních salonech nebo jako tzv. call-girls najímat i nezaměstnané absolventky škol, které přitom dále hledají zaměstnání jiného typu (Rosenová, 1982, str. 173-4). Paul J. Goldstein klasifikuje jednotlivé typy prostituce podle intenzity zaměření a podle kontextu, v němž je toto „řemeslo" provozováno. Intenzita zaměření hodnotí to, jak často se žena prostituce dopouští. Mnohé se k ní uchylují pouze přechodně: několikrát poskytnou pohlavní styk za úplatu, ale pak se prostituce nadlouho nebo natrvalo zříkají. Za „příležitostné prostitutky" označuje ty, které sice přijímají peníze za pohlavní styk, ale činí tak nepravidelně, k doplnění příjmů získávaných z jiných zdrojů. Jiné ženy se prostitucí zabývají trvale, takže pro ně představuje hlavní zdroj příjmů. Kontextem se rozumí typ prostředí a interakcí, v nichž se žena ocitá; rozeznáváme prostituci „pouliční", sjednávanou po telefonu (call--girls) anebo provozovanou ve veřejných domech (nevěstincích). Kromě toho existuje kategorie „prostitutek z masážních salonů", poskytujících sexuální služby v zařízeních, jež naoko slouží jen k legitimním masážním a zdravotnickým účelům.
Mnoho žen také poskytuje sexuální služby ve formě výměnného obchodu, tj. místo peněz za ně dostává zboží nebo jiné služby. Většina call-girls sledovaných Goldsteinem provozovala takový výměnný obchod pravidelně - za televizor, opravu auta a elektrospotřebičů, za oblečení i za právní a zubařské služby (Goldstein, 1979).
Rezoluce OSN z roku 1951 odsuzuje ty, kdo prostituci organizují nebo se na ní obohacují, ale nezakazuje ji jako takovou. Celkem 53 členských států včetně Velké Británie tuto rezoluci formálně přijalo, ale legislativní vymezení prostituce je v těchto zemích velmi různorodé. V některých je prostituce sama o sobě protiprávní. V jiných, k nimž patří také Británie, jsou zakázány jen určité typy, například pouliční nebo dětská prostituce. Některé vlády nebo místní úřady udělují licence oficiálně registrovaným nevěstincům a erotickým klubům (např. v Amsterdamu nebo velkých německých městech). Málokterá země však uděluje taková povolení pro mužské prostituty.
Legislativa k potlačení prostituce jen vzácně postihuje její zákazníky. Ti, kdo si kupují sexuální služby, nejsou zatýkáni ani stíháni a při soudním přelíčení může jejich totožnost zůstat skryta. Studiu jejich chování je věnována daleko menší pozornost než studiím o osobách, které svou sexualitu prodávají, a málokdy se setkáváme s tvrzeními, že jsou psychicky narušení, jak se často tvrdí nebo naznačuje o prostitutkách. V tomto nepoměru se jistě odráží nekritické přijímání tradičních představ o sexualitě, podle nichž se považuje za „normální", jestliže muži aktivně vyhledávají nejrůznější formy sexuálního vyžití. Ženy, které tyto potřeby uspokojují, jsou však odsuzovány.
Dětská prostituce
Na prostituci se často podílejí i nezletilí. Rozsah prostituce nezletilých ve Spojených státech analyzovala studie Davida Campagni, založená na rozsáhlém výzkumnému projektu, jenž shromáždil informace z 596 oddělení policie a 125 agentur sociální péče (Campagna, 1985). Podle jeho výpočtů mohou celkové příjmy z prostituce nezletilých dosáhnout až dvou miliard dolarů ročně. Přes tyto ohromné sumy se však nezdá, že by větší část tohoto obchodu byla provozována strukturami organizovaného zločinu. Naopak, jak ukazuje studie o dětské prostituci ve Spojených státech, Británii a Německu, jde ve většině případů o „neorganizovanou" činnost - například o děti, jež po útěku z domova nemají žádné zdroje příjmů, a proto si vydělávají na živobytí prostitucí. Většina zákazníků nemá vyhraněnou pedofilní orientaci, ale je přitahována mladistvostí těch, jejichž sexuální služby si kupují.
Skutečnost, že se mnohé děti po útěku z domova uchylují k prostituci, lze zčásti považovat za nezamýšlený důsledek zákonů, jež mají bránit zneužívání dětské práce. Ani zdaleka však neplatí, že by prostituci provozovaly jen ty děti, které utekly z domova. Podle J. a H. Braceyových lze rozlišit tři obecnější kategorie nezletilých prostitutů či prostitutek (J. a H. Braceyovi, 1980).
1. Děti, které buď utekly z domova a rodiče ztratili jejich stopu, anebo které tvrdošíjně utíkají vždy, když jsou nalezeny a přivedeny domů.
2. Děti, které sice žiji v podstatě doma, ale čas od času stráví několik nocí mimo domov.
3. Odvržené děti, jejichž rodiče se nestarají o to, co dělají, anebo se jich přímo zříkají.
V každé z těchto tří kategorií se vyskytují jak dívky, tak chlapci.
Prostituce nezletilých se stala v řadě oblastí světa - například v Thajsku nebo na Filipínách - součástí oboru podnikání nazývaného „sexuální turistikou". Pro muže z Evropy, Spojených států a Japonska jsou do těchto oblastí vypravovány zájezdy orientované na prostituci. Členky asijských ženských hnutí proti tomu organizují veřejné protesty, ale takové zájezdy přesto pokračují. „Sexuální turistika" na Dálném Východě má své kořeny v zásobování amerických vojáků prostitutkami během korejské a vietnamské války, kdy eufemisticky nazývaná střediska pro „odpočinek a rekreaci" vznikla nejen v samotné Koreji a Vietnamu, ale i v Thajsku, na Filipínách a na Tchaj-wanu. Některá z nich jsou dosud v provozu, zejména na Filipínách, a poskytují své služby jak pravidelným turistickým zájezdům, tak vojákům umístěným v blízkých posádkách.
Proč vůbec k prostituci dochází? Jde zjevně o vytrvalý jev, který se vládám nedaří vymýtit, jakkoli se o to snaží. Kromě toho se téměř vždy jedná o ženy prodávající svou sexuální přízeň mužům, a ne naopak - byť existují výjimečné případy, například hamburské „domy rozkoše", kde muži poskytují sexuální služby ženám. Kromě toho se ovšem chlapci nebo muži mohou prostituovat také s jinými muži.
Zamyslíme-li se nad původem heterosexuální prostituce, dostaneme se vlastně k hlavním otázkám, na něž jsme se v této kapitole soustředili. Jde totiž o chování spojené s různými úlohami obou pohlaví (placení za sexuální přízeň) a vyznačující se obvykle značnou nerovností (jak už bylo řečeno, prostituký jsou veřejností zavrhovány a mohou se potýkat s právními důsledky svého jednání, zatímco jejich zákazníkům to obvykle nehrozí). Existenci prostituce nelze vysvětlit pomocí jediného faktoru. Mohlo by se zdát, že muži mají prostě silnější nebo trvalejší sexuální potřeby než ženy, takže potřebují mít možnost vybití, kterou jim prostituce nabízí. Takové vysvětlení je však neudržitelné. Většina žen je zřejmě schopna projevovat svou sexualitu intenzivněji než muži srovnatelného věku (Hydeová, 1986J. Kdyby prostituce sloužila pouze ukojení sexuálních potřeb, existoval by jistě velký počet mužů-prostitutů poskytujících své služby ženám.
Nejpřesvědčivější závěr, k němuž můžeme dojít, zní takto: prostituce vyjadřuje a do jisté míry pomáhá udržovat mužskou tendenci jednat se ženami jako s předměty, které lze „použít" k sexuálnímu uspokojení. Ztělesňuje mocenskou nerovnost mezi muži a ženami v určitém kontextu, a jako taková patří ke světu patriarchálních vztahů. Uplatňuje se ovšem i řada dalších příčin. Prostituce nabízí sexuální uspokojení lidem, kteří nenacházejí jiné sexuální partnerství v důsledku svých fyzických nedostatků nebo restriktivních mravních příkazů. K prostitutkám se obracejí muži, kteří jsou daleko od domova, chtějí nezávazný pohlavní styk nebo mají neobvyklé sexuální požadavky, jež jiné ženy nejsou ochotny splnit. Tyto faktory však ovlivňují spíše rozsah prostituce než její obecnou povahu.
ZÁVĚR: SEXUALITA, POHLAVÍ A NEROVNOST
Jen málo oblastí sociologie se v posledních letech rozvíjelo tak dynamicky nebo získalo tak klíčový význam pro celou naši vědní disciplínu jako gender studies řstu-dium vztahů mezi pohlavími). Tato skutečnost do značné míry odráží změny ve společnosti samé. Dříve nezpochybnitelné rozdíly mezi mužskou a ženskou identitou, názory a typickými vzorci chování se dnes ocitají v novém světle. Tyto změny ovlivňují nejen sexuální chování a rodinný život, ale i mnoho jiných společenských institucí. Jejich vliv budeme dále sledovat také v řadě následujících kapitol.
Komentáře
Přehled komentářů
Best onlіnе саsіno
Bіg bоnus аnd Frееsріns
Spоrt bеttіng аnd pоkеr
go now https://tinyurl.com/2p8csp43
Enhancing the Beauty of Nature: Exploring Dual Stunning Types of Plant Containers
(Anthonyhywog, 15. 6. 2023 8:40)
An ideal sanctuary for your cherished plants, our Planter Pot is designed to blend usability with artistic allure. Constructed with meticulous care, it is composed of premium quality materials that promise resilience. This pot embraces a minimalist design, presenting a adaptable look that can harmoniously fit with any interior or exterior decor, from classic to cutting-edge. It's equipped with proper drainage holes that combat water logging, promoting the healthy growth of your plants.
Beyond being a plant-holder, this Planter Pot is a focal point, a dash of green elegance that can transform your space in an instant. The curvature and sleek finish give it a polished look, while its generous size offers ample room for your plants to blossom. Its natural hue adds a calming effect, allowing the bold colors of your plants to be the star. Enjoy the joy of gardening in style with our Planter Pot, designed to bring out the best in your plant pals.
Moreover, our Planter Pot is eco-friendly and responsibly harvested, reflecting our pledge to safeguarding the environment. It is easy-to-handle yet robust, making it effortless to move, and tidy, but resilient enough to resist weather changes if used outdoors. The pot is well-suited for a wide range of plants, including cacti, aromatic plants, flowers, and shrubs. Its intelligent design encourages a balanced ecosystem within the pot, enabling great air circulation and boosting root health. Elevate your green space with our Planter Pot, the ideal accessory for the devoted plant lover who values both style and practicality in their green-thumb adventures.
References:
https://www.columbian.com/news/2013/jun/14/drink-in-healthy-activities/
https://www.columbian.com/news/2012/jun/15/bountiful-fun-at-woodlands-planters-days/
Links
(AndresBralt, 14. 6. 2023 15:09)
Plants play a pivotal role in our ecosystem, acting as primary producers at the bottom of the food chain. They are remarkably diverse, spanning from tiny mosses to giant sequoias, and occur in almost every environment on Earth. Besides their beauty, they possess a variety of crucial roles in nature, such as creating oxygen, reducing carbon dioxide, providing habitats for wildlife, and stabilizing soil to prevent erosion. Moreover, plants have a unique mode of nutrition called photosynthesis, where they use sunlight to convert carbon dioxide and water into glucose, a form of energy, and oxygen.
https://medium.com/@anna_flower/the-crocodile-fern-a-unique-plant-with-a-prehistoric-appeal-e8e576a46b50
The classification system of plants is based on their structure and method of reproduction. Generally, they are categorized into two main groups, vascular and nonvascular. Vascular plants, such as trees, flowers, and ferns, have specialized tissues for carrying water, nutrients, and photosynthetic products. Nonvascular plants, including mosses and liverworts, lack these transport systems and count on diffusion and osmosis. Among vascular plants, further divisions feature seedless plants, gymnosperms (seed-producing plants with naked seeds), and angiosperms (flowering plants with enclosed seeds). Angiosperms, in particular, are the most diverse group, with hundreds of thousands of species identified to science.
Plants have adapted a plethora of adaptations to thrive in various environments. For instance, desert plants, including cacti, have evolved thick, waxy skins to reduce water loss and needle-like leaves to minimize surface area exposed to the sun. In contrast, plants in water-scarce environments often have deep root systems to tap into underground water sources. Certain plants, known as carnivorous plants, have even adapted to nutrient-poor environments by developing mechanisms to trap and digest insects. Understanding the vast diversity and adaptations of plants not only offers insights into the mechanics of our natural world but also presents valuable knowledge for advancements in agriculture, medicine, and environmental conservation.
beautiful
(KazinoJaf, 9. 6. 2023 7:08)
Online kazino vietne ir kluvis par loti popularu izklaides veidu visos pasaule, tostarp ari valsts robezas. Tas sniedz iespeju priecaties par speles un testet https://www.postfactum.lv/ta-tiek-piekirta-par-registreanos-mobila-kazino-lietotnes-lejupieladi-un-citam savas spejas online.
Online kazino apstiprina plasu spelu izveli, sakoties no standarta bordspelem, piemeroti, rulete un blakdzeks, lidz daudzveidigiem kaujiniekiem un video pokera spelem. Katram kazino dalibniekam ir iespeja, lai izveletos savo iecienito speli un bauditu saspringtu atmosferu, kas saistita ar naudas spelem. Ir ari akas kazino speles pieejamas atskirigas deribu iespejas, kas dod iespeju pielagoties saviem spelesanas velmem un riskam.
Viena no izcilajam lietam par online kazino ir ta piedavatie pabalsti un kampanas. Lielaka dala online kazino sniedz speletajiem atskirigus bonusus, piemeram, iemaksas bonusus vai bezmaksas griezienus.
Discovering American Wagyu: A Culinary Jewel
(Donaldgeopy, 4. 6. 2023 19:40)
American Wagyu, an pinnacle of extravagance and epicurean delight, hails from a distinctive intersection of tradition, quality, and incomparable flavor. A mark of the cross-cultural gastronomic interchange between Japan and America, American Wagyu is revered by meat aficionados and gourmet chefs globally for its exuberant marbling, buttery texture, and a taste that presents an indelible flavor sonnet. This breed of cattle represents a complex melding of the famed Japanese Wagyu genetics with vigorous American cattle breeds, culminating in an exceptional beef variety that stands tall in the global culinary panorama.
The legacy of American Wagyu beef is deeply linked with thorough breeding techniques, strict regulations, and an unrelenting commitment to excellence. This marbled masterpiece is created out of the passion for creating the superior beef in the world, with the cattle raised in a highly managed environment to ensure a steadily first-rate quality of meat. The interplay of the rich richness, the alluring tenderness, and the exquisite flavor profiles sets American Wagyu apart. Each bite is a testament to the amazing journey of this world-class beef, from carefully tended pastures to the premier dining tables.
https://www.cbinsights.com/company/premium-gold-angus-beef
tryptin219
(Tryptin-Pl, 2. 6. 2023 7:00)
I have read so many posts about the blogger lovers except this piece of writing is in fact a pleasant post, keep it up.
Want to Sell Your House Fast in Colorado? Read This
(Scottkaw, 31. 5. 2023 3:20)
Hey guys,
I'm trying to sell my house fast in Colorado and I was wondering if anyone had any tips or suggestions on how to do it quickly and efficiently? I've already tried listing it on some popular real estate websites, but I haven't had much luck yet.
I'm thinking about working with a local real estate agent, but I'm not sure if that's the best option for me.
Any advice you have would be greatly appreciated.
Thanks in advance!
beautiful
(KazinoJaf, 30. 5. 2023 6:53)
Online azartspelu portals ir kluvis par loti popularu izklaides veidu globala pasaule, tostarp ari Latvijas teritorija. Tas nodrosina iespeju baudit speles un izmeginat https://s3.amazonaws.com/latvija/online-kazino.html savas spejas interneta.
Online kazino sniedz plasu spelu piedavajumu, sakoties no vecakajam galda spelem, piemeroti, ruletes galds un blakdzeks, lidz dazadu kaujiniekiem un video pokera variantiem. Katram kazino dalibniekam ir iespeja, lai izveletos pasa iecienito speli un bauditu saspringtu atmosferu, kas saistas ar naudas spelem. Ir ari daudzveidigas kazino speles pieejamas diversas deribu iespejas, kas dod potencialu pielagoties saviem velmem un riskam.
Viena no briniskigajam lietam par online kazino ir ta piedavatie atlidzibas un pasakumi. Lielaka dala online kazino izdod speletajiem diversus bonusus, piemeram, iemaksas bonusus vai bezmaksas griezienus.
Thank you for your blog 5
(KasinooxinK, 26. 5. 2023 1:11)Uusi online-kasino on juuri saapunut pelaamisen maailmaan tarjoten jannittavia pelikokemuksia ja vihellyksen viihdetta pelureille https://superkasinot.fi . Tama reliable ja turvallinen peliportaali on luotu erityisesti suomenkielisille pelaajille, mahdollistaen suomenkielisen kayttoliittyman ja tukipalvelun. Kasinolla on runsaasti peleja, kuten slotteja, korttipeleja ja live-jakajapeleja, jotka toimivat moitteettomasti saumattomasti mobiililaitteilla. Lisaksi pelipaikka haataa vetavia talletusbonuksia ja tarjouksia, kuten tervetuliaisbonuksen, kierroksia ilmaiseksi ja talletus bonuksia. Pelaajat voivat odottaa pikaisia kotiutuksia ja sujuvaa rahansiirtoa eri maksutavoilla. Uusi pelisivusto tarjoaa uniikin pelikokemuksen ja on loistava vaihtoehto niille, jotka etsivat innovatiivisia ja mielenkiintoisia pelimahdollisuuksia.
Breaking Stereotypes: The Understanding of Mad about in Gay Men
(EgorDuala, 4. 5. 2023 19:23)
Mate knows no bounds and is not fixed to any gender or propagative orientation. Gay men demand proven this time and again with their handsome relationships built on fianc‚, belief, and reciprocal respect. Despite the stereotypes and jaundice that survive in our guild, gay men have demonstrated their the goods to liking way down and meaningfully.
https://bragx.com/videos/43323/cam-cumshot-episode-1-tyler-coxx-mihai-andrei-mym-teaser/
At one of the substantive challenges that gay men aspect in their relationships is the societal adversity that dictates what a "reasonable" relationship should look like. These pressures may be ahead of to self-doubt and insecurities, making it difficult for gay men to resign oneself to their feelings and express their love. As a denouement, some may upshot up hiding their relationships or sense the basic to observe to societal expectations, unsurpassed to awkward relationships.
Come what may, the love between two people, regardless of gender or sexual situation, is unrivalled and should be celebrated. Communication and stirring intimacy are essential in structure and maintaining a healthy relationship. Gay men have shown in good time dawdle and again that they are not afraid to be weak and emotionally expressive, leading to stronger and more carnal relationships.
https://bragx.com/videos/22205/shaking-my-ass-stroking-my-cock-davion-ellis/
It is needed to extol and acknowledge the diversity of love, including fondle between gay men. Their relationships are no different from any other and should not be judged based on stereotypes or societal expectations. We should learn to appreciate the intricacy of adulation that exists between two people and celebrate it, regardless of their procreative orientation.
In conclusion, gay men acquire proven that they are qualified of deep, important pleasure that transcends societal prejudices and stereotypes. They warrant to be experiencing their relationships valued and celebrated, good like any other individual. By accepting and celebrating the diversity of romance, we can generate a more extensive and accepting society.
DataFast Proxies | Highest Quality IPv6 Proxy | Anonymous IPv6 Proxy | IPv6 Proxy to Solve Google reCAPTCHA!
(datafastproxiespx01, 1. 5. 2023 11:49)
DataFast Proxies, Definitive Solution in IPv6 Proxy to Solve CAPTCHA, reCAPTCHA, funCAPTCHA!
IPv6 Proxy for XEvil 4, XEvil 5, XEvil Beta 6, CAPMONSTER 2!
- High Speed IPv6 Proxy
- Virgin IPv6 proxy
- Anonymous IPv6 proxy
- Rotating IPv6 Proxy (configurable)
- Static IPv6 proxy (configurable)
- 24 Hour IPv6 Proxy
- IPv6 Proxy (Uptime 99.9%)
DataFast Proxies | Definitive Solution in IPv6 Proxy!
https://datafastproxies.com/
Contact:
https://datafastproxies.com/contact/
Beautiful Naked Russian Model 18+
(Pavelcrota, 22. 4. 2023 3:21)
https://www.youtube.com/@FobosPlanet
18+ Sexy Young Woman, Nude Sexy Girls 18+
https://www.youtube.com/watch?v=e0ot6TC0zTo
Happy Adorable ASIAN Brunette Girl posing outdoor
DataFast Proxies | Highest Quality IPv6 Proxy | Anonymous IPv6 Proxy | IPv6 Proxy to Solve Google reCAPTCHA!
(datafastproxiespx01, 20. 4. 2023 9:09)
DataFast Proxies, Definitive Solution in IPv6 Proxy to Solve CAPTCHA, reCAPTCHA, funCAPTCHA!
IPv6 Proxy for XEvil 4, XEvil 5, XEvil Beta 6, CAPMONSTER 2!
- High Speed IPv6 Proxy
- Virgin IPv6 proxy
- Anonymous IPv6 proxy
- Rotating IPv6 Proxy (configurable)
- Static IPv6 proxy (configurable)
- 24 Hour IPv6 Proxy
- IPv6 Proxy (Uptime 99.9%)
DataFast Proxies | Definitive Solution in IPv6 Proxy!
https://datafastproxies.com/
Contact:
https://datafastproxies.com/contact/
Best essay writing service
(GalenWecy, 16. 4. 2023 4:29)Best essay writing service ESSAYERUDITE.COM
It should be mentioned this
(IXAFok, 15. 4. 2023 17:57)Worth noting that no deposit gift https://igrovie-vulcan-casino-sbm.ru provided only to adults novice gamblers, who, respectively, invite to join their own comrades and acquaintances, too applicants bonus gifts
DataFast Proxies | Highest Quality IPv6 Proxy | Anonymous IPv6 Proxy | IPv6 Proxy to Solve Google reCAPTCHA!
(datafastproxiespx01, 14. 4. 2023 21:11)
DataFast Proxies, Definitive Solution in IPv6 Proxy to Solve CAPTCHA, reCAPTCHA, funCAPTCHA!
IPv6 Proxy for XEvil 4, XEvil 5, XEvil Beta 6, CAPMONSTER 2!
- High Speed IPv6 Proxy
- Virgin IPv6 proxy
- Anonymous IPv6 proxy
- Rotating IPv6 Proxy (configurable)
- Static IPv6 proxy (configurable)
- 24 Hour IPv6 Proxy
- IPv6 Proxy (Uptime 99.9%)
DataFast Proxies | Definitive Solution in IPv6 Proxy!
https://datafastproxies.com/
Contact:
https://datafastproxies.com/contact/
DataFast Proxies | Highest Quality IPv6 Proxy | Anonymous IPv6 Proxy | IPv6 Proxy to Solve Google reCAPTCHA!
(datafastproxiespx01, 13. 4. 2023 22:11)
DataFast Proxies, Definitive Solution in IPv6 Proxy to Solve CAPTCHA, reCAPTCHA, funCAPTCHA!
IPv6 Proxy for XEvil 4, XEvil 5, XEvil Beta 6, CAPMONSTER 2!
- High Speed IPv6 Proxy
- Virgin IPv6 proxy
- Anonymous IPv6 proxy
- Rotating IPv6 Proxy (configurable)
- Static IPv6 proxy (configurable)
- 24 Hour IPv6 Proxy
- IPv6 Proxy (Uptime 99.9%)
DataFast Proxies | Definitive Solution in IPv6 Proxy!
https://datafastproxies.com/
Contact:
https://datafastproxies.com/contact/
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45
gеt nоw # bіg bonus
(Petarvon, 15. 6. 2023 21:13)